Pjäser och dramatiker 2018

Här följer en kort beskrivning av de sex verk som tillsammans utgör pjäsurvalet i Länk 2018. Alla som har skickat en intresseanmälan för Länk 2018 blir tilldelad ett lösenord och får ett Länk 2018 handbok skickad på post. Lösenordet behövs för att ladda ner pjäserna. Intresseanmälan är inte bindande på något sätt. När en ensemble har beslutat att vara med i Länk 2018 och har valt pjäs, fyller ni ut och skickar en formulär för pjäsanmälan som finns på webbsidan i samma flik som intresseanmälan. Läs vidare i handboken.

SPELRÄTTIGHETER
Spelrättigheterna till dessa pjäser är under perioden september 2017 till och med juni 2018 endast tillgängliga för ensembler som deltar i Riksteaterns LÄNK 2018.


Periferi av Marioan Hosseini
Tigris kom ensam till Sverige och efter flera år på asylboenden bor han hos sin flickvän Johanna och hennes pappa. Han har nyligen blivit kär i en annan, Maria, och inlett ett förhållande med henne. Efter påtryckningar från vänner, bestämmer han sig för att berätta allt. Då kommer brevet från Migrationsverket, ett utvisningsbeslut lagom till Tigris 18-års dag. Om han inte bor ihop med en vuxen som kan garantera hans försörjning, åker han helt enkelt ut. Den fortfarande 17-åriga Tigris ställs inför ett livsavgörande beslut. På en observationsplats i en annan dimension står tre andar och ser allt som pågår, utan makt att ingripa. Och dikterna, färdigskrivna i Tigris drömmar, inpräntade i hans minne då han vaknar på morgonen. Dikterna vill berätta något. Vem kan tyda dem?  Pjäsen har tio roller där flera kan ändra kön för att passa ensemblen.

Marioan Hosseini (f. 1982) är manusförfattare och aktiv huvudsakligen i filmmiljö. Han tog examen från Stockholms Dramatiska Högskola 2015 där han skrev manus till långfilmen Rosa moln (2015) som sin slutproduktion. Marioans första kortfilm, Melodi (2011) som han både skrev och regisserade, blev nominerad till bästa kortfilm vid Uppsala internationella kortfilmsfestivalen. 2014 vann han pris för bästa manus vid Stockmotion filmfestival för filmen Proposition. Marioan har samarbetat med Riksteatern och Ung Scen Norr nyligen som text författare på Vi hänger inte här, vi går runt. I denna stund skriver Marioan en diktsamling samt manus till två olika filmprojekt.


Deoxyribonucleic acid eller DNA av Dennis Kelly.
Ett gäng tonåringar från ett problemområde gör något hemskt, verkligen hemskt. De leder Adam, en ung kille med mindre förstånd och desto mera behov av att vara med, ut på farliga vägar. När Adam till synes förolyckas och är borta, hittar gruppen ett sätt att peka ut en oskyldig, gammal brevbärare som våldsam pedofil. Det ser ut att lyckas ända tills Adam, skadad och mager av svält, dyker upp igen, veckor senare. Nu finns det bara ett sätt att förtiga sanningen. Pjäsen har tolv roller. Namn och kön på rollfigurerna kan bytas efter behov. Pjäsen översätts av dramatiker och författare Stefan Lindberg.

Dennis Kelly är en brittisk dramatiker och manusförfattare. Han växte upp i norra London, upptäckte teater som tonåring och gick sedan med i en ungdomsgrupp på Barnet Drama Center. Med diplom i teater och drama från Goldsmiths College, University of London gjorde han entré inom den professionella teatern. Hans pjäser, Osama the Hero, Love and Money, Orphans, The Gods Weep har spelats bl.a. på The Royal Court Theatre, Theatre 503, Hampstead Theatre och The National Theatre. Dennis är översatt och spelad i många länder, inklusive Sverige där pjäsen De övergivna satts upp på Dalateatern. Han är medförfattare till musikalen Matilda som fortfarande går på West End och Broadway. DNA skrevs för National Theatre Connections 2008.


Med kärlek från Kos av Nicolas Kolovos
De går i trean på gymnasiet och har åkt ner till Kos i Grekland på studieresa. Sophie, Frida och Johanna tar en time-out på en öde strand med funderingar kring livet efter skolan. De spanar ut mot havet och får syn på något som guppar lätt på vågorna. En till av alla brandgula flytvästar som ligger övergivna på stränderna tror de. Men inte. Robin, Johan och Simon dyker upp i tid för att hjälpa flickorna dra Zia upp från havet. Zia, som överlevde båtolyckan och tog sig hela vägen från Afghanistan till Kos. Han vill till Sverige och till allas förvåning pratar han svenska. Medan han återberättar resan till Kos planerar ungdomarna hur de ska smuggla honom vidare till Sverige. Alla är inte överens. Det uppstår ilska och frustration i gruppen som gör att den splittras. Då berättar Zia sanningen. Femton roller varav flera kan dubbleras.

Nicolas Kolovos är dramatiker, manusförfattare och filmregissör. Han teaterdebuterade med monologen Bananhuset och hösten 2015 spelades hans senaste pjäs Himmel över Göteborg på Angereds teater. Båda pjäserna fick ett fenomenalt publikmottagande och fina recensioner. För närvarande skriver han en pjäs för Sveriges Radio Drama med titeln Kniven. Hans pjäser skildrar ofta, med svart humor, människor i riskzoner och behandlar ämnen som  identitet och utanförskap. Nicolas har skrivit och regisserat flera kortfilmer som visats på en mängd internationella filmfestivaler och vunnit flera priser. I april 2016 tilldelades han Greklands största filmspris, Iris, av den grekiska filmakademin för sin kortfilm Fikon.


Kollaps av Ninna Tersman Stora skulpturer av bråte och skräp från grovsoprum och containers börjar dyka upp på människors tomter i en välbärgad del av en stad. Det visar sig snart att det är symboler för vår överkonsumtion, utplacerade i varningssyfte av en ung miljöaktivistgrupp. Statyerna skall påminna oss om Påskön i Stilla havet, där invånare i en tidigare civilisation tillverkade gigantiska stenskulpturer, vilket ledde till att alla träd på ön så småningom höggs ner och att livet där till slut blev omöjligt att upprätthålla. Miljöaktivistgruppen, med Charly i spetsen, vill väcka medvetenheten om överkonsumtion. Och de börjar i det burgna övre medelklassområdet, där en av deras egna medlemmar, Nix, bor med sin familj. De planerar också för en manifestation, där även stans tre dystra misantroper, Notposh, Rimini och Raja, dras in i att delta. Manifestationen äger rum en mycket tidig morgon, utanför Nix föräldrars hus. Allt går inte precis som beräknat. Men trots tumult, grann- och generationskonflikter, så blir det ändå början till något slags förändring. Pjäsen har sexton roller, ett flertal könsneutrala.

Ninna Tersman är dramatiker och arbetar som dramaturg på Riksteatern. Hon är även verksam som översättare. Hon har dramatiserat flera verk för scenen, bland annat Jessica Schiefausers Augustprisbelönta ungdomsroman, Pojkarna, Almapristagaren Sonya Hartnetts ungdomsroman Surrender., samt nu senast Gun Britt Sundströms roman Maken. Ninna har också skrivit en rad egna pjäser som spelats bl a på Riksteatern, Teater Västernorrland, Regionteater Väst, Dalateatern samt Norrbottensteatern. Ninnas pjäser har även satts upp utomlands, bl a i Australien och USA. Några av hennes mest kända pjäser är: I djurens ögon, Natten den 28:e februari, Det mest mätbara, Över gränsen samt Jävla Parasiter.


Det fysiskt (o)möjliga av Dennis Magnusson
På en börsnoterad gymnasieskola någonstans i Sverige plockar en ung musiker upp en lapp på lärarrummet. Hon är på väg in till klassen där hon ska arbeta som vikarie. På lappen finns månadens problem, en tävling i fysik ämnade för spetsklasserna i naturläran. I hennes egen klassrum väntar en liten skara ungdomar med varierande diagnoser, grader av skoltrötthet och ren trots. Men på outgrundliga väger lyckas de tillsammans lösa problemet. Deras oväntade kollektiv begåvningen kan ta hela klassen till en internationell vetenskapsmässa. Men de möts av motstånd. Pjäsen har mellan sju och nio roller där inga egentligen är könsbundna.

Dennis Magnusson är en av landets mest spelade dramatiker. Han kommer ifrån Bollebygd i den Östgötska landsbygden och skriver ofta utifrån miljöerna som präglat hans uppväxt. Hans pjäser har uppförts på de flesta av landets teatrar. Man kan nämna Kikkiland på Göteborg Stadsteatern, 7:3 återbesöket och Att döda en tivoli bland de mest kända. Dennis är också en flittig manusförfattare och film dramaturg och har jobbat med projekt som 30 grader i februari, Låt den rätta komma in, Oskyldigt dömd och den norske storfilmen Kungen av Bastöy. Han har tidigare skrivit för Länk; den blodiga thrillern En dag kommer de tystna fanns med 2012 och kan läsas i antologin från det året.
________________________________________________________________________
Och så levde de lyckliga av Manda Stenström Askungen har släppt en självhjälpsbok om att vinna lycka genom vara god mot dem som gör en ont. Snövit har gjort sig till ägare för de sju dvärgarnas gruva, ökat arbetstakten och tagit ut miljardvinster. Ariel har precis blivit människa genom avancerad plastikkirurgi. Hennes bröllop står för dörren. Där Disneys värld möter vår verklighet, lever de klassiska sagornas prinsessor om inte lyckligt så åtminstone lyxigt i alla i sina dagar. Men så inträffar en fruktansvärd olycka som ställer allt på ända och tvingar en efter en att konfronteras med sina livsval. För vad händer när de nödställda, impopulära styvsystrarna inte har någon annan stans att ta vägen än till Askungens dörr? Hur ska Snövit hantera två dvärgar som söker upprättelse? Och hur ska Ariel förstå sambandet mellan sin blivande mans ilska när hon längtar till havet och ett plötsligt utsläpp av förgiftat vatten?

Pjäsen har elva till tolv roller.

Manda Stenström är dramatiker och dramaturg, utbildad vid Teaterhögskolan i Malmös dramatikerprogram (2011-2014). Hon har under våren arbetat som dramaturg på Ung Scen Öst i Linköping, där hon också har skrivit pjäsen Jag vill ha lyckliga slut, som turnerat i Östergötland mars- juni och fått fina recensioner. Under sommaren och hösten skriver hon Ung Scen Östs höstproduktion Baba Yaga tillsammans med Nils Poletti, samt en hypermodern tolkning av Törnrosasagan – med tema patriarkala strukturer i heterosexuella relationer – för Jämtlands Länsteater. Under 2017 kommer hon att skriva Turteaterns stora höstproduktion, samt ha premiär på sin första (och eventuellt enda) rena sommarrevy som kommer att spelas i ett cirkustält.