Borta, workshop 4

Dokumentation: Hanna Gardell

Fjärde och sista workshopen om pjäsen Borta på regihelgen och här får vi besök av scenograferna Johanna Mårtensson och Erika Magnusson. Som vanligt har vi med oss dramatiker Sofia Fredén, regissör Bengt Larsson och processledare Maria Lewenhaupt.

När vi tänker scenografi till denna pjäs finns det ett par viktiga saker att ha i åtanke. Draperiet och altarringen har väldigt centrala funktioner och det kan därför vara värt att tänka lite extra kring dessa. Draperiets lösning påverkar Mias försvinnande. När det gäller altarringen finns lite olika förslag i åtanke. Kanske kan altarringen bildas av kuddar som bildar en halvcirkel och som deltagarna kan sitta på? Dessa skulle i så fall kunna flyttas omkring vid behov. Dessutom förstärker det känslan av Marika som den nya kyrkans ledare som vill jobba terapeutiskt.. En annan tanke är att hela publiken tillsammans bildar en halvcirkel och på så vis nästan blir en del av spelet.

Vi pratar också om vikten att inte belasta en kort pjäs med för mycket prylar och krångliga scenbyten som haltar upp spelet. Istället kan en pryl vara olika saker i olika situationer, kanske förvandlas en väska till en sten i någon scen? Samma sak gäller kostymbyten, inflikar Johanna Mårtensson.

I en uppsättning där samma person sköter ljud, ljus och suffléring är det också viktigt att prioritera, denne person hinner troligen inte ta hand om allt och då får man helt enkelt fokusera på det viktigaste. En idé som förs på tal är att ha ett ganska enkelt grundljus och sedan ha större ljuseffekter vid själva försvinnandet för att förstärka denna händelse.  Finns det möjlighet kan ljud och ljus vara stor hjälp till att bygga stämningar eller markera tid pratar både Erika Mårtensson och Bengt Larsson om. När det gäller möjligheter att låta skådespelare med musikaliska talanger hjälpa till bejakar hela gruppen starkt att det är en mycket bra idé. Efter att ha t ittat på en rad olika idéer lämnar scenograferna oss för att gå vidare till nästa grupp.

Vi fortsätter istället att titta lite extra på tillfället då Dennis och Mia kramas. Vad betyder egentligen det och hur reagerar de andra? Vi labbar med lite olika möjligheter och testar även att strunta i kramen och istället låta dem ta varandras händer. Det behöver inte handla om kärlek utan skulle istället kunna vara en gest som visar att Anna tillhör dem nu. I labbandet på golvet tog Anna Sofias plats istället som då nästan blev den nya osynlige. Det fick en stor roll för slutet och visade på något vis att osynliggörandet av andra hela tiden fortsätter. Är det ett slut som vi söker efter?

Workshopen går mot sitt slut och jag tror att vi alla har fått med oss nya perspektiv hem. Det har varit spännande att ta del av de processer som har skett under helgen. Vi var en lite grupp, men det möjliggjorde också för oss att kunna arbeta ganska nära texten och komma ganska långt. Jag har fascinerats av öppenheten hos dramatikern att utveckla manuset i samarbete med övriga delaktiga aktörer. Jag önskar ett stort lycka till för alla som nu åker hem till sina grupper och jobbar vidare med sina föreställningar!

Jag heter Hanna Gardell och har dokumenterat regihelgens workshops om pjäsen Borta av Sofia Fredén.