Borta, workshop 2

Dokumentation: Hanna Gardell

Andra workshopen om manuset Borta av Sofia Fredén. Med oss har vi regissör Bengt Larsson och processledare Maria Lewenhaupt.

Under det här passet blir vi lite mer praktiska och lägger fokus på det konkreta arbetet med pjäsen och går även själva upp lite grann på golvet. Vi pratar om att inte fastna vid första intrycket av karaktärer och tolkningar, utan att istället gå upp och pröva olika varianter.

Frågan kring hur en text blir levande kommer upp. Vi pratar om att det ofta blir levande när man improviserar utifrån manus men med egna ord eller ickeverbalt, men att så fort texten läggs på så försvinner det ganska lätt. Bengt Larsson ger tipset att man som regissör kan hjälpa skådespelarna genom att (à la Brecht) ge dem spelbara verb . Han tar upp ett exempel från manus, precis innan Mia går in i draperiet. Vad händer om Anna lockar Mia att gå genom draperiet för att hon vill bli av med henne? Vi testar på golvet och den här gången blev resultatet av det vi såg en Mia som offrar sig för vännen Anna  så att hon kan vara med de andra istället. Detta blir lite extra intressant tänker jag om vi påminner oss vad Bengt sa till oss vid ett tidigare pass om parallellen mellan draperiet och förhänget som brast när Jesus offrade sig på korset.

Bengt uppmanar till att testa olika spelbara verb och se vart det hamnar någonstans. Först kan man testa med egna ord eller ickeverbalt för att sedan lägga på texten. I detta skede behöver man inte vara rädd för att hamna snett i tolkningen. Det är bättre att utforska olika alternativ och testa sig fram, senare kan man alltid gå tillbaka till manuset och se om man har gått åt rätt håll eller inte.

Vi hänger kvar vid draperiet en stund och pratar om att man kan testa olika varianter vad det innebär att Mia går igenom draperiet. Går hon faktiskt genom draperiet till en annan värld eller rymmer hon eller kanske till och med begår självmord? Även här pratar vi om vikten av att testa olika varianter för att hitta rätt. Att inte fastna vid första tolkningen. Kanske är just denna del så pass central för övriga berättelsen att man vinner mycket på att arbeta med denna del av manuset först för att sedan vidga arbetet till övriga delar?

Andra sätt att jobba med texten kan vara att jobba med undertexter, vändpunkter och status. Ett arbete som både kan göras på golvet, men också på ett mer resonerande plan. Genom att introducera detta tänk till skådespelarna under ett pass kan man lättare ge input senare som ”vad vill du egentligen?”.

En bit in i passet kommer vi in på funderingar kring vad som egentligen är huvudtemat i texten. Är fokus de religiösa frågorna, eller handlar det om död eller osynliggörande och att vilja bli sedd? Det finns olika riktningar som pjäsen kan dras åt. Pjäsen utspelar sig hos tonåringar som alla är mitt i en process att bli självständiga. I denna process som handlar om att ta makten över sitt eget liv är det inte konstigt att även frågor kring makten att ta sitt liv kommer upp. Är det det som händer Mia? Vart tar hon vägen någonstans? Vi leker med tanken att hon försvinner men fortfarande finns kvar på scenen, hur påverkar det vad som händer? Och vad händer egentligen i korsfästelsescenen mellan Kristian som spelar Jesus och Mia?

Jag heter Hanna Gardell och har fått i uppdrag att dokumentera regihelgens workshops om pjäsen Borta av Sofia Fredén. Följ med och kolla in vad som händer i nästa workshop!