Borta, workshop 1

Dokumentation: Hanna Gardell

Jag heter Hanna Gardell och har fått i uppdrag att dokumentera regihelgens workshops om pjäsen Borta av Sofia Fredén. Jag pluggar till teaterpedagog i Norrköping, älskar musik och spelar gärna dragspel och ett gäng olika flöjter när jag får tid. Följ med och ta del av vad som hände under första passet!

Vi var en liten och varm grupp med Bengt Larsson som regissör och Maria Lewenhaupt som processledare. Flera av oss hade med sig funderingar kring varför det inte var fler som hade valt det här manuset. Förutom att denna pjäs hade färre roller och utspelar sig bland tonåringar något yngre än övriga pjäser, så kan Borta i första läsningen kanske verka lite platt. De som däremot sätter in sig i pjäsen lite mer än så märker precis som vi att det finns många fler lager att hitta. Helgen var ett bevis på detta och vi hittade flera intressanta teman i texten.

Efter att tillsammans i gruppen ha läst igenom manuset kom första workshopen att handla mycket om de som vi kanske först ser när vi möter manuset. Att tro eller inte tro på att det finns en andra sida. Religion och andlighet. Vi pratar om ett behov som verkar finnas hos många, att mystifiera vardagen. Vi pratar om de lekar som ofta gjordes i tonåren som till exempel ”anden i glaset”. Vi vet att det är suggestion men det blir spännande och lite nervkittlande att låtsas, testa idén om att det finns en annan värld. Kanske får kristendomen bland dessa ungdomar ta denna plats? Jag såg, såg du?!

Diskussionen leds in på olika rollfigurer, vilka de är och problematik i samband med det. Vi tittar lite extra på konfirmationsledaren Marika. Flera tänker att hon är den del av ”den nya kyrkan” där nyandlighet finnas representerat och ett fokus på kärlek och att må bra. Ibland kan man fundera kring hur Marikas konfirmationsgrupp accepterar henne som ledare med tanke på hennes lite märkliga förhållningssätt till gruppen. Någonstans är det viktigt att inse att Marika faktiskt tror på det hon säger, något som är viktigt att jobba med för den som senare kommer att spela denna roll. Här kan statusarbete bli en viktig del i arbetet, att jobba med hur gruppen tillsammans ger status till Marika.

Samtalet går vidare in på Kristian och Dennis. Funderingar kommer kring om det finns en snedfördelning i repliker mellan dessa. Borde några av Dennis repliker läggas över till Kristian istället? Sofia Fredén är öppen för förändringar och bearbetar gärna sitt manus tillsammans med gruppen vilket gör att pjäsen blir lite extra levande. Häftigt att se hur ett samarbete mellan dramaturg och en regissör/övrig arbetsgrupp kan hjälpas åt att utveckla en pjäs. I detta fall kom gruppen dock fram till att det kan finnas en poäng med att Kristian är mer tyst och på så vis blir mer av ett påhäng till Dennis.

Vi inleder också diskussionen kring Anna och Mia som kommer att fortsätta även under följande workshops. De verkar ha en osund relation och det verkar finnas någon slags dragningskraft hos Anna att egentligen vilja vara med de mer populära. Vilken roll spelar engtligen Anna för att Mia ska välja att gå in i draperiet? Och vad innebär egentligen Mias försvinnande? Vart tog hon vägen någonstans? Diskussionerna fortsätter i följande workshops.

Jag heter Hanna Gardell och har dokumeneterat regihelgens workshops om pjäsen Borta av Sofia Fredén. Jag pluggar till teaterpedagog i Norrköping, älskar musik och spelar gärna dragspel och ett gäng olika flöjter när jag får tid. Följ med och kolla in nästa workshop!