Mitt hjärta rusare Workshop 3

Skribent: Malin Ryman

Platsen, skolan, känslan, vart befinner vi oss och vad vill vi säga till publiken? Vad måste finnas med? Prova att lek fram berättelsen och bestäm sedan, vad handlar pjäsen om, ta beslut. Vilket material? höjder och placeringar, framåt eller bakåt, är alla ensamma? Är alla lika? Vilken är den bärande stämningen, tonen som inte kan kompromissas bort. Inre eller yttre rum. Vilken rörelse finns i rummet?

Prova att tejpa gymnastikremsor på golvet,vill ni ha ett café, ja, gör då ett.

använd scenanvisningarna och prova.

Som regissör måste man ta den resan. Börja där du är och ta dig framåt, prova, vad händer om jag gör så? Och spinn vidare eller börja i en ny ända. Testa olika och ge dina idéer en chans.

och ta hjälp av varandra och eran kritiska vän i det fortsatta arbetet.

Avslutningsvis gick vi igenom vad som hade hänt under dessa två dagar och gjorde en avslutningsrunda där några av kommentarerna var:

  • ·är jätte glad för dom här dagarna, fantastiskt att få prata om texten, hade kunnat prata hur länge som helst, skön känsla.
  • ·roligt att prata, lyxigt. Bra att få grepp om hela projektet eftersom jag inte har varit med tidigare
  • ·är så uppslukad av allt just nu, jätte roligt att träffa er och det har varit lärorikt. Kul att få börja använda metoden och har fått många input med scenografin som jag behövde hjälp med. tack. Jätte kul och jätte bra,
  • ·jag var nollställd innan jag kom hit och har fått jätte många idéer med mig nu, tack.
  • ·Det var skönt att få jobba med dom två första scenerna, har upptäckt saker, inblick i en metod vilket är jätte roligt. Är glad att jag kom.