Mitt hjärta rusar Scenografi

Skribent: Malin Ryman

Det diskuterades bland annat om att ha en realistiskt spelstil men att rama in scenografin med något som inte är realistiskt. Exempelvis, behöver det vara en ”riktig” cafeteria? eller kan man tolka en stämning, kanske med kläder, muggar och färgskala?

Pjäsen innehåller många korta scener så hur kan man lösa scenövergångar på ett smidigt sätt?

kanske genom material och rekvisita, kuddar som demonstrerar att man befinner sig i ett sovrum. Skåp eller en bänk som kan användas på många olika sätt, 400 skor, likadana kläder, stickade tröjor, osv.

 

Att arbeta med skärmar är tacksamt, man kan släpa runt på sin skärm, dölja sig bakom, och vidga eller krympa rummet med dom.

Gör en överenskommelse med publiken vart man är. Man klarar som publik ganska många lager.

Att placera ut skådespelarna i olika höjder kan vara effektfullt.

Och överraska publiken. Använd tempoväxlingar.

Men om ni har en ”dålig” ide som etsat sig kvar, prova den ändå. Och lägg den sedan åt sidan. Det kan vara svårt att vara själv, berätta idén för någon annan, låt den gå några varv, och låt det ta tid.